Skip to main content

İtfaiye Yangın Raporu (Ruhsat)


İtfaiye Yangın Raporu her işletmenin faaliyete geçmesi açısından alması gereken belgeler arasında yer almaktadır.

Yangın Raporu Nedir?

Yangın raporu, binaların kullanılmadan öncesinde iskan ve işletme ruhsatlarını alabilmeleri açısından alınması gerekli olan belgeler arasında yer almaktadır. Yönetmelik üzerinde itfaiye uygunluk raporu olarak da yer almaktadır. Bir yapının ya da iş yerinin yangın raporunu alması için bina da alınan yangın önlemlerinin Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğe uygunluk göstermesi gereklidir.

Yangın Tahliye Planı (Acil Durum) - Yangın Raporu

Yangın Emniyet Raporu Hangi Durumlarda Alınır?

Yangın emniyet raporu her türlü işletme, tesisin, kişisel yaşam alanlarının ve toplu alan binaların işletim göstermesi için gerekli olan belgeler arasında yer aldığından dolayı alınması gereklidir. Bu belge ayrıca yangın güvenlik raporu olduğundan dolayı alınan yer de can ve mal kayıpları yaşanmasını da azaltmaktadır. Bu gibi alanlarda ya da tehlikeli madde bulundurulan ve depolanan alanlarda alınması gerekli olan belgedir.

Yangın emniyet raporu, iskan ve işletme açısından oluşabilecek yangınlara karşı gerekli donanımlara sahip işletmelere verilen belgeler arasındadır. Binaların faaliyet göstermeleri açısından alınması zorunludur. yönetmelik üzerinde yer alan maddeleri sağlayan işletmelere verilmektedir.

Rapor, yönetmeliklerde belirtilen şartları karşılayan binalara verilir.

İtfaiye Yangın Raporu Gerektiren İş Yerleri Nelerdir?

İtfaiye yangın raporunun alınması gereken yerler;

  1. a)Konut binaları
  2. b) Konaklama amaçlı olarak kullanılan binalar
  3. c) Kurumsal iş yeri binaları

ç) Büro iş yeri binaları

  1. d) Ticaret amaçlı olarak kullanılan binalar
  2. e) Endüstriyel yapı binaları
  3. f) Toplanma amaçlı olarak kullanılan binalar;
  • Yeme ve içme amaçlı kurulan tesisler
  • Eğlence amaçlı kullanılan yerler
  • Müze ve sergi alanları
  • İbadethane ve mescitler
  • Spor yapılan alanlar
  • Otobüs terminalleri ve tren garları
  • Hava alanları
  • Limanlar
  1. g) Depolama amaçlı olarak kullanılan tesisler, (mal, eşya, ürün ya da hayvan depolanması ya da muhafaza edilmesi)
  • Depolar; çeşitli mal, malzeme ya da maddelerin gerekli olduklarında kullanılmaları açısından saklandığı alanlardır. Silolar, tank alanları, basımevleri depoları, ahırlar, antrepolar, ambar, eşya emanet alanları ve arşivler bu sınıflama içerisine girmektedir.
  • Araç otoparkları

ğ) Yüksek tehlikeli olan alanlar;

  • Parlayan ve patlayan gazların bulunduğu alanlar, LPG, doğal gaz gibi patlayıcı olan gazların doldurulması, taşınması, boşaltılması ya da satışının yapılmış olduğu alanları kapsamaktadır.
  • Patlayıcı maddelerle ilgili olan alanlar, ısı ya da basınçtan dolayı kolay bir şekilde tutuşan ve patlayan malzemelerin bulunmuş olduğu alanlardır. Mermi, barut, dinamit, kapsül ya da benzeri olan maddelerin imal, muhafaza ya da satışının yapıldığı alanlar patlayıcı madde alanlarına dahil olmaktadır.
  • Yanıcı sıvılarla ilgili olan alanlar; yanıcı olan bu sıvıların üretimlerinin gerçekleştirildiği, depolandığı, hizmete sunulmuş oldukları satış yerleri ve benzeri alanlar yer almaktadır.
  1. h) Karışık kullanım amaçlı olarak kullanılan binalar

Binaların hangi amaçla kullanıldığı ile ilgili olarak tereddüt oluştuğunda, Bayındırlık ve İskan Bakanlıklarının değerlendirilme kararına uyulmaktadır.

Herhangi bir yapı içerisinde toplanma amaçlı olarak kullanılmakta olan, 50 den az kişi sayısının toplanmasına uygun olan alanlar, esas bina kullanımlarının sınıflandırılmalarına tabi olmaktadır.

Bina içinde yer alan 50 metrekareden dar olan küçük depo alanları esas binanın birer parçası olarak değerlendirilmektedir.

Eğer bina içerisinde bu sınıflandırılma alanlarından iki ya da daha fazlası bulunan alanlar yer alıyorsa, bu alanlar birbirlerinden, daha yüksek tehlike sınıflarına yangın bölmesi kullanılarak ayrılmıyor ya da iç içe bulunması sebebiyle ayrı korunma tedbirleri de bulunmuyorsa, daha yüksek olan koruma tedbirlerinin gerektirmiş olduğu sınıflandırma kurallarının uygulanması gereklidir.

Yangın Raporu Nereden Alınır?

Yapılan başvuru işlemleri Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü Yangın Önlem Amirliklerinin kayıt için form doldurularak yapılmaktadır.

İlçe Belediye Başkanlıkları içerisinde çalışma ruhsatları alabilecek olan işletmeler ilçe belediye başkanlıklarına başvuru yapmaları gerekmektedir. Bu yapılan başvurular İtfaiye Görüş Programları aracılığı ile yetkili olan kullanıcılar üzerinden çevrimiçi bir şekilde Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü Yangın Önlem Amirliklerine iletilmektedir.

İlçe Belediye Başkanlıkları tarafından çalışma ruhsatını edinecek olan işletmeler açısından müdürlük üzerine doğrudan başvuru yapılamamaktadır.

Yangın Raporu Nereden Alınır? - Yangın Raporu

Yangın Raporu Nasıl Hazırlanır?

  • Başvuru gerçekleştiren işletmeler programa uygun olarak belirlenen tarihler içerisinde ziyaret edilmektedir. Bu yapılan ziyarette ilgili olan işletme kontrolör tarafında Binaların Korunması Hakkında Yönetmelik de yer alan hükümlere uygun olup olmadığında göre değerlendirilmektedir.
  • Ziyareti yapan kontrolör gerekli olan araştırmayı bazı alanlar da (başvuru yapılan alanın yangın dolaplarını, yangın hidrantlarını, su depolarını, yangın pompalarını, yangın söndürme tüplerini, yangın ihbarında kullanılan butonları, jeneratör sistemlerini, diğer ihbar sistemlerini, sprink sistemi ve çıkış kapıları gibi) gerçekleştirerek raporu iki kopya olacak şekilde hazırlamaktadır. Rapor altına imza atılarak gerekli olan onay makamına sunulmaktadır.
  • Gerçekleştirilmekte olan kontrollerde ilgili olan yönetmeliklere uygun olmayan alanlarla ilgili düzenlemelerin yapılması açısından 30 gün müddet verilmektedir. Bu süre içerisinde gerekli olan düzenlemelerin yapılmaması halinde yapılan başvurunun reddi gerçekleştirilmektedir.
  • Onaylanmış olan başvurular içerisinde ise itfaiye raporlarının bir kopyası belediye başkanlıkları kuryeleri tarafınca ruhsat denetim müdürlüklerinden teslim alınmaktadır. Diğer kurumlara yazılan raporlar ise postalanmak için Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü Personel ve Kalem Şefliği tarafında teslim alınmaktadır.

Yangın Raporu Kaç Günde Çıkar?

İlgili olan bu süreç içerisinde başvurunun gerçekleştirilmesi takiben ortalama olarak 15 gün içinde kontroller gerçekleştirilmektedir. Ruhsat ve Denetim Müdürlüğü Yangın Önlem Amirliklerinin gerekli olan kontrollerini sağlayarak yasal bir şekilde cevap oluşturma süresi yaklaşık olarak 30 gündür.

İtfaiye Yangın Raporu İçin Ne Gerekiyor?

  • Başvuru açısından müracaat formları ( Bu belge ruhsat denetim amirliklerinden ya da internet siteleri üzerinden temin edilebilmektedir.)
  • Yetkili olan kişilerin İmza sirküleri ya da vermiş oldukları vekâletnameler
  • İlgili olan iş yerin kira kontratı

Bazı belediyeler tarafınca bu belgelere ek olan belgeler de istenebilmektedir. Bu belgeler arasında;

  • Yapı kullanımına dair izin belgesi
  • Numarataj belgesi
  • Ticaret Sicil Gazetesi yer almaktadır.

Yangın Raporu Ücreti

Belediyelerin hizmet kapsamı içerisinde olan ve İtfaiye Yangın ve Acil müdürlükleri tarafınca düzenlenmekte olan yangın rapor ücreti, her yıl belediye meclislerince belirlenmektedir.

Sadece yangın rapor ücretleri değil, tank ile su verilmesi, merdiven hizmetleri, emniyet ve refakat hizmetleri, baca temizleme işlemleri ve yetki belgesi kullanılarak cihaz dolumu açısından da ücretlendirme tarifeleri uygulamaktadır.

Bazı hizmetler ücretlere tabi olmamaktadır. Kamu kurumları içerisinde yapılmakta olan bayrak asma ve tatbikat işlemleri gibi hizmetler belediye kararınca ücretlendirme yapılmamaktadır. Yangın raporu ücreti KDV dahil olarak belirlenmektedir. Yangın raporu almak isteyen tüzel ya da gerçek olan kişiler bu ücretleri yatırmaları gerekmektedir.

Belediyeler tarafından belirlenmekte olan birkaç hizmetin dışında itfaiye hizmetleri genel olarak ücretli olmaktadır. Bu ücretlendirme belediye meclislerince yapılır ve belirlenen ücret itfaiye birimlerine ait olan internet siteleri üzerinden duyurulmaktadır. Hizmet talebinde bulunanların hepsi öncesinde belirlenmiş olan standart ücretler karşılığında hizmet almaktadırlar.

İtfaiye ücretleri;

  • Su verme hizmeti
  • Merdiven hizmeti
  • Emniyet hizmeti
  • Refakat hizmeti
  • Düzenlenen raporlar
  • Baca temizleme ve yetki belgesi
  • Cihaz dolumu
  • Su çekme hizmeti
  • Yangın Önlemleri Tetkik ve Rapor hizmeti bu hizmetler karşılığında ücretlidir.